PENERAPAN PENDEKATAN SAINTIFIK DENGAN METODE DISKUSI KELOMPOK UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR IPS MATERI MENGHARGAI PERJUANGAN PARA TOKOH DALAM MEMPERTAHANKAN KEMERDEKAAN

Sri Endah Wahyuni

Abstract


The purpose of this research is to increase student motivation and learning outcomes/result of 5th-grade SDN 1 Karanganyar Patikraja Banyumas for Social lesson with the topic to Appreciating the Characters Struggle to maintain independence through the application of the scientific approach. This Research is using Classroom Actions Research which implemented in two cycles, each cycle consisting of four stages, those stages are planning/designs, actions, observations, and reflections. Data collection can be done by test, observation, and questionnaire. An indicator of the success of actions in this research is if the increase of student motivation is at least 80% from the maximal score from all students and if the increased of learning outcomes is at least 85% from all students has to reach KKM of Social lesson 68. This research concludes that: First, Application of the Scientific Approach with group discussion method can increase student motivation in the social lesson for the topic to Appreciating the Characters Struggle to maintain the independence of 5th-grade SDN 1 Karanganyar Patikraja Banyumas.

Keywords


Learning Motivations, Learning Outcomes, Scientific Approach, Group Discuss Method

References


Ahmadi, I.K. dan Amri, S. (2011). Mengembangkan Pembelajaran IPS Terpadu. Jakarta: PT. Prestasi Pustakaraya.
Ali, M. (2010). Guru Dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Arikunto, S. (2012).Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
Djamarah, S. B. (2010). Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif, Suatu Pendekatan Teoretis dan Psikologis. Jakarta: Rineka Cipta.
Dimyati dan Mudjiono. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Kerjasama Depdikbud dan Rineka Cipta.
Fathurrohman, P. dan Sutikno, M.Sobry. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: PT. Refika Aditama.
Gafur, A. (2012). Desain Pembelajaran: Konsep, Model, dan Aplikasinya Dalam Perencanaan Pelaksanaan Pembelajaran. Yogyakarta: Ombak.
Hamalik. O. (2010). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Hamruni. (2012). Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Insan Madani.
Harjanto. (2010). Perencanaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Nasution, S. (2000). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar dan Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Pusat Pengembangan Tenaga Kependidikan Kemendikbud. (2013). Materi Pelatihan Pendampingan Kurikulum 2013: Pendekatan Saintifik. Jakarta: Pusat Pengembangan Tenaga Kependidikan Kemendikbud.
Sardiman AM. (2000). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Satidjo. (2011). “Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata
Pelajaran IPS tentang Kenampakan Alam dan Keadaan Sosial Negara Tetangga Melalui Metode Diskusi Kelompok Pada Siswa Kelas VI SDN Babakan 01 Kawunganten”. Skripsi pada Prodi PGSD FKIP Universitas Muhammadiyah Purwokerto.
Senen, A. (tt). Pendidikan IPS-SD. Yogyakarta: Prodi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta
Sumaatmadja, Nursid. (1984). Metodologi Pengajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS). Bandung: Alumni
Suryani, N. dan Agung, L. (2012). Strategi Belajar Mengajar. Yogyakarta: Ombak
Suprijono, A. 2012. Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.


Full Text: PDF

ISSN: 2087-412X