Android Mobile Learning: MIT App Inventor dan Pengembangannya pada Pembelajaran Matematika

Risma Risma, Farida Farida, Siska Andriani

Abstract


This study aims to develop mobile mathematics learning media using App Inventor 2. Development using App Inventor 2 will make it easy to access learning because this application is android in nature. The development procedure that will be carried out by the author is using 4D. The data collection techniques I use are interviews, questionnaires and tests. The data processing technique I use is the effect size test. The result of this research is a product, namely mobile learning, which refers to the modified research and development design of the 4D development model. From the results of research using mobile learning with App Inventor 2 student learning outcomes have increased more than before. App Inventor 2 is an application that can be accessed anywhere and anytime it really helps students learn to understand the material first before being taught in class. So, it can be concluded that the media developed by the author is feasible and effective to be used as teaching material to help students in the learning process.


Keywords


learning media; mobile learning; App Inventor

References


Apriyanto, M. T., & Hilmi, R. A. (2019). Media Pembelajaran Matematika (Mobile Learning) Berbasis Android. Seminar Nasional Penelitian Pendidikan Matematika (SNP2M), 115–124.

Avianty, D., & Cipta, D. A. S. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Masalah Untuk Mendayagunakan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Pada Peserta didik Sekolah Dasar. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 7(2), 237. https://doi.org/10.24127/ajpm.v7i2.1503

Chusni, M. M., Zakwandi, R., Aulia, M. R., Alawiyah, T. A., & Ariandini, S. (2018). Pelatihan Rancang Bangun Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Android Untuk Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru Madrasah.Jurnal Al-Khidmat, 1(1), 67–72.

Hamdi, S., & Abadi, A. M. (2014). Pengaruh motivasi, self-efficacy dan latar belakang pendidikan terhadap prestasi matematika peserta didik PGSD STKIP-H dan PGMI IAIH. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(1), 77–87.

Holidun, H., Masykur, R., Suherman, S., & Putra, F. G. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Kelompok Matematika Ilmu Alam dan Ilmu-Ilmu Sosial. Desimal: Jurnal Matematika, 1(1), 29–37.

Irham, Muhammad Masyuri. (2020). Pengaruh Pembelajaran Realistic Mathematic Education Terhadap Kemampuan Literasi Dan Disposisi Matematis Di SMP Negeri 4 Randudongkal. AlphaMath : Journal of Mathematics Education, 6, 55–61.

Irwandani, I. (2016). Potensi Media Sosial dalam Mempopulerkan Konten Sains Islam. Tadris: Jurnal Keguruan dan Ilmu Tarbiyah, 1(2), 173–177.

Khoiriyah, U., & Rizki, S. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Himpunan Matematika Yang Dikaitkan Dengan Nilai-Nilai Islam. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 6(3), 315. https://doi.org/10.24127/ajpm.v6i3.1142

Kurniasari, I., M, R. R., & Fakhri, J. (2018). DEVELOPMENT OF E-MODULE ESTABLISHING ETHNOMATHEMATICS IN BUILDING ROAD SIDE MATERIAL. Indonesian Journal Of Science and Mathematics Education, 01(November), 227–235.

Maharani, M., Supriadi, N., & Widiyastuti, R. (2018). Media Pembelajaran Matematika Berbasis Kartun untuk Menurunkan Kecemasan Peserta didik. Desimal: Jurnal Matematika, 1(1), 101–106.

Masykur, R., Nofrizal, N., & Syazali, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika dengan Macromedia Flash. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 177–186. https://doi.org/10.24042/ajpm.v8i2.2014

Ningsih, S., & Adesti, A. (2019). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Android pada Mata Kuliah Strategi Pembelajaran Universitas Baturaja. Edcomtech : Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2, 163–172.

Rachma, Y. P., Setyadi, D., & Mampauw, H. L. (2020). Pengembangan Mobile Learning Barusikung Berbasis Android pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(September).

Sari, A. U., Farida, F., & Putra, F. G. (2017). Pengembangan media pembelajaran berbantuan web dengan pendekatan etnomatematika pada pokok bahasan bangun ruang sisi datar. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, 1(1), 209–214.

Sari, W. R. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran bangun ruang di SMP dengan pendekatan pendidikan matematika realistik. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(1), 109–121.

Sartika, I., & Makmur, A. (2020). Pengembangan Moodul Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika Menggunakan Metode Discovery. PeTeKa (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengembangan Pembelajaran), 3, 122–126.

Srimaya. (2017). Efektivitas Media Pembelajaran Power Point untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Biologi Siswa. Jurnal Biotek, 5(1), 53–68. http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/biotek/article/view/3446

Setyadi, D. (2017). Pengembangan mobile learning berbasis android sebagai sarana berlatih mengerjakan soal matematika. Satya Widya, 33(2), 87–92.

Sumilat, J. M. (2018). Pemanfaatan Media Pembelajaran Matematika Interaktif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik di SD Negeri 2 Tataaran. Jurnal Inventa, 2(1), 40–46.

Surahman, E., & Surjono, H. D. (2017). Pengembangan adaptive mobile learning pada mata pelajaran biologi SMA sebagai up/aya mendukung proses blended learning. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 26–37.


Full Text: PDF

DOI: 10.30595/alphamath.v7i1.8800

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN: 2549-9084