Dukungan Sosial Teman Sebaya dan Self-regulated learning pada Mahasiswa Perantau
Abstract
This study aims to determine the relationship between self-regulated learning and peer social support in migrant students at UIN Walisongo. The research method used is quantitative correlation with analysis using Pearson correlation. The instruments used include peer social support and self-regulated learning scales. The research sample was taken using purposive sampling method involving 128 subjects. The results showed a positive relationship between peer social support and self-regulated learning in migrant students at UIN Walisongo. It can be concluded that the higher the social support of peers, the higher the ability of self-regulated learning in migrant students.
Keywords
References
Ayu, A., & Meutia, E. (2020). Meningkatkan Self-regulated learning Pada Mahasiswa Melalui Creative Art: Teori Dan Aplikasi. Jurnal Islam Hamzah Fansuri, 3(2).
Destiasari, R., Warneri, & Syahrudin, H. (2019). Pengaruh Self-regulated learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Di Smk. Khatulistiwa, 8, 1–8. Https://Jurnal.Untan.Ac.Id/
Febrianto, P. T., Arianto, F., Kurniawan, D., & Subastian, E. (2023). Pembelajaran Untuk Meningkatkan Self-regulated learning Dan Self Efficacy Dalam Membentuk Profil Pelajar Pancasila. Siptek: Seminar Nasional Inovasi Dan Pengembangan Teknologi Pendidikan, 1(1).
Hartati, J., Achadi, W., & Mirza Naufa, M. (2022). Hubungan Prokrastinasi Dan Dukungan Sosial Teman Sebaya Pada Mahasiswa Pendidikan Agama Islam Fitk Uin Raden Patah Palembang. Jurnal Agama Sosisal Dan Budaya, 5, 2599–2473. Https://Doi.Org/10.31538/Almada.V5i4.2889
Hasibuan, M. A. I., Anindhita, N., Maulida, N. H., & Nashori, F. (2018). Hubungan Antara Amanah Dan Dukungan Sosial Dengan Kesejahteraan Subjektif Mahasiswa Perantau. Psikohumaniora: Jurnal Penelitian Psikologi, 3(1), 101–116.
Kurniawan, S. R., & Eva, N. (2020). Hubungan Antara Dukungan Sosial Dengan Kesejahteraan Psikologis Pada Mahasiswa Rantau. Prosiding Seminar Nasional Dan Call Paper, 152–162.
Kusnah, O. M., Musawwir, M., & Nurhikmah, N. (2023). Pengaruh Dukungan Sosial Teman Sebaya Terhadap Self-regulated learning Pada Mahasiswa Di Kota Makassar. Jurnal Psikologi Karakter, 3(2), 552–559. Https://Doi.Org/10.56326/Jpk.V3i2.2329
Larocco, J. M., House, J. S., & French, J. R. P. (1980). Social Support, Occupational Stress, And Health. Journal Of Health And Social Behavior, 21(3), 202–218. Https://Doi.Org/10.2307/2136616
Liana Puspita, S. A., & Rustika, I. M. (2018). Peran Self-regulated learning Dan Konsep Diri Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa Remaja Akhir Fakultas Kedokteran Universitas Udayana Yang Pernah Menjadi Finalis Bali Pageants. Jurnal Psikologi Udayana, 5(01), 1. Https://Doi.Org/10.24843/Jpu.2018.V05.I01.P01
Masrifah, M., & Hendriani, W. (2022). Resiliensi Akademik Ditinjau Dari Strategi Self-Regulated Learning (Slr) Pada Mahasiswa Pascasarjana Multidisiplin. Jurnal Psikologi Terapan (Jpt), 5(2), 95–105.
Nastiti, D., & Cahyani, C. N. (2022). Dukungan Sosial Teman Sebaya Dan Flow Akademik Pada Mahasiswa Psikologi Universitas Muhammadiyah Sidoarjo. Helper: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 39(1), 13–21.
Oktariani, O., Munir, A., & Aziz, A. (2020). Hubungan Self Efficacy Dan Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Self-regulated learning Pada Mahasiswa Universitas Potensi Utama Medan. Tabularasa: Jurnal Ilmiah Magister Psikologi, 2(1), 26–33. Https://Doi.Org/10.31289/Tabularasa.V2i1.284
Putri, M. N. (2021). Hubungan Dukungan Sosial Dengan Self-regulated learning Pada Siswa Kelas Xii Smk Negeri 8 Pontianak Di Masa Pandemi Covid-19. Universitas Islam Negri Maulana Malik Ibrahim.
Rachmaningtyas, A. T., & Khoirunnisa, R. N. (2022). Hubungan Antara Dukungan Sosial Teman Sebaya Dan Self-Regulated Learning Pada Mahasiswa Tahun Pertama Di Masa Pandemi Covid-19 Hubungan Antara Dukungan Sosial Teman Sebaya Dan Self-Regulated Learning Pada Mahasiswa Tahun Pertama Di Masa Pandemi Covid-19. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 9(1), 34–45.
Salmon, A. G., & Santi, D. E. (2021). Dukungan Sosial Dengan Stres Akademik Mahasiswa Perantau Dalam Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi. Seminar Nasional Psikologi Dan Ilmu Humaniora (Senapih), 1(1), 128–135.
Saputro, Y. A., & Sugiarti, R. (2021). Pengaruh Dukungan Sosial Teman Sebaya Dan Konsep Diri Terhadap Penyesuaian Diri Pada Siswa Sma Kelas X. Philanthropy: Journal Of Psychology, 5(1), 59. Https://Doi.Org/10.26623/Philanthropy.V5i1.3270
Schunk, D. H. (2012). Learning Theories An Educational Perspective. Pearson Education, Inc.
Smith., S. And. (2014). Health Psychology: Biopsychosocial Interactions (Eighth Edi). United States Of America.
Sungkowardani, S., Hamzah, I. F., & Wulandari, D. A. (2022). Dukungan Sosial Dan Penyesuaian Diri Terhadap Motivasi Belajar Pada Mahasiswa Perantauan Luar Jawa Di Kabupaten Banyumas. Psimphoni, 3(2), 75–82.
Widodo, A., & Purwanto, S. (2022). Hubungan Antara Self Regulation Learning Dan Motivasi Belajar Pada Mahasiswa Perantau Di Surakarta. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Yuzarion, Prasetya, A. F., & Alfaiz. (2023). Kontribusi Dukungan Orangtua Dan Dukungan Teman Terhadap Self-regulated learning Di Slta A B Yogyakarta. Psyche 165 Journal, 294–303. Https://Doi.Org/10.35134/Jpsy165.V16i4.293
Zimmerman, B. J. (1989). A Social Cognitive View Of Self-Regulated Academic Learning. Journal Of Educational Psychology, 81(3), 329–339. Https://Doi.Org/10.1037/0022-0663.81.3.329
Zimmerman, B. J. (2002). Becoming A Self-Regulated Learner: An Overview. Theory Into Practice, 41(2), 64–70. Https://Doi.Org/10.1207/S15430421tip4102_2
DOI: 10.30595/psimphoni.v5i1.22450
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
ISSN: 2775-1805
Visitor Stats