This is an outdated version published on 2025-03-22. Read the most recent version.

EFEKTIVITAS PENGGUNAAN PECS DALAM MENINGKATKAN KOSAKATA PADA ANAK DENGAN ASD

Authors

  • Yufiassyifa Bulan Samara Politeknik Kesehatan Kemenkes Surakarta
  • Rizki Husadani Politeknik Kesehatan Kemenkes Surakarta
  • Kiyat Sudrajad Politeknik Kesehatan Kemenkes Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.30595/jrpd.v6i1.26119

Keywords:

Picture Exchange Communication System (PECS), Kosakta, Autism Spectrum Disorder (ASD)

Abstract

Autism Spectrum Disorder (ASD) is a developmental disorder that affects communication and social interaction, including vocabulary limitations that impact communication skills. Picture Exchange Communication System (PECS) is a picture-based method that can help improve the vocabulary of children with ASD. This study aims to examine the effectiveness of PECS in improving the vocabulary of children with ASD at Forum Buah Hati Berseri, Surakarta. The study used a quantitative design with a one-group pretest posttest experiment. Measurements were taken using the Northwestern Syntax Screening Test (NSST) before and after the intervention. Data analysis using the Paired T-Test test showed significant results (p = 0.000; p < 0.05), indicating a significant increase in vocabulary after the use of Picture Exchange Communication System (PECS). These results indicate that PECS is effective as an intervention method in increasing the vocabulary of children with ASD, so it can be used as an alternative in language therapy for children with communication disorders.

References

Adnyana, I. M. D. M. (2021). Populasi dan Sampel. Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif, 14(1), 103–116.

Dani, R. A. (2018). Penerapan Picture Exchange Communication System (Pecs) Dalam Meningkatkan Komunikasi Verbal Anak Autism Spectrum Disorder (Asd). 02, 162–172.

Dewi, I. S., Harahap, I. A., Lubis, N. A., Sari, N., Arriba, F., Harahap, A. B., & Sembiring, J. B. (2023). Peran orang tua dalam menangani ekolia pada anak autisme. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(1), 1987–1991.

Diana, M., & Marlina, M. (2023). Efektivitas Metode Picture Exchange Communication System untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Ekspresif pada Anak Autis. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(5), 2078–2093. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i5.5517

Edyyul, I. A., Mulyani, D., & Araafi, A. (2024). Diagnostik Bahasa Bicara pada Anak Autism Spectrum Disorders Usia 4 Tahun 11 Bulan di RSUD dr Rasidin Padang. 8(1), 1–6.

Fauziddin, M. (2015). Peningkatan kemampuan matematika anak usia dini melalui permainan jam pintar di taman kanak-kanak pembina kec. bangkinang kota. Jurnal PAUD Tambusai, 1(1), 49–54.

Friantary, H. (2020). Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia Dini. Zuriah : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 127. https://doi.org/10.29240/zuriah.v1i2.2100

Kamruzzaman, M. D., Md, M., Islam, Z., Siddique, A. B., Ahsan, M. R., & Azam, A. M. (2018). Review Articles Autism Spectrum Disorder. Bangladesh J Child Health, 43(1), 41–48.

Lestari, I. (2021). Perkembangan Bahasa pada Anak Usia 3-4 Tahun. Jurnal Kualita Pendidikan, 2(2), 113–118. https://doi.org/10.51651/jkp.v2i2.46

Lestariningsih, M. D., & Parmiti, D. P. (2021). Meningkatkan Kemampuan Kosakata Anak Usia Dini Melalui Media Wayang Papercraft. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(1), 71. https://doi.org/10.23887/paud.v9i2.35944

Marhamah. (2019). Pola Komunikasi Anak Autis : Studi Etnografi Komunikasi pada Keterampilan Interaksi Anak Autis di Sekolah Cinta Mandiri Lhokseumawe. Jurnal Al-Bayan, 25(1), 1–34.

Najamuddin, & Hidayaturrahman. (2017). Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Penguasaankosakata (Kata Kerja Dan Kata Benda) Anak Kelompok B2 Ra Alhasaniyah Nw Jenggik. Jurnal Golden Age Hamzanwadi University, 1(1), 56–63.

Norhadewi, I., Syarah, M., & Putri, S. R. (2023). Hubungan Pengetahuan, Stimulasi dan Status Gizi dengan Perkembangan Bicara dan Bahasa pada Balita di Posyandu Atsiri Permai Kabupaten Bogor Tahun 2022. Indonesia Journal of Midwifery Sciences, 2(2), 231–237. https://doi.org/10.53801/ijms.v2i2.63

Novia Azizah Firda. (2021). Penggunaan Metode Glenn Doman Dengan Media Flashcard Dalam Penguasaan Kosa Kata Anak Autis 1. 1–11. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/38/article/view/36590

Pradini, N. A. (2016). Metode Floor Time Terhadap Penambahan Kosakata Anak Autis Di SLB. Pendidikan Luar Biasa, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Surabaya, 1–9.

Qibti Inayatul Arfi, Febrita Ardianingsih. (2021). Penerapan Metode Picture Exchange Communication System (PECS) Terhadap Keterampilan Komunikasi Anak Spectrum Autism. Pendidikan Luar Biasa, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Surabaya, 1-11.

Ruiyat, S. A., Yufiarti, Y., & Karnadi, K. (2019). Peningkatan Keterampilan Berbicara dengan Bercerita Menggunakan Komik Elektronik Tematik. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 518. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i2.256

Kenneth G. Shipley., Julie G. McAfee., 2015. Assessment In Speech – Language Pathology : A Resource Manual. Edisi 5. United State of America : Cengage Learning.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: ALFABETA.

Surveillance Summaries. (2023). Prevalence and Characteristics of Autism Spectrum Disorder Among Children Aged 8 Years — Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 Sites, United States, 2020. Centers for Disease Control and Prevention. https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/72/ss/ss7202a1.htm

Downloads

Published

2025-03-22

Versions