IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER TANGGUNG JAWAB PESERTA DIDIK DI SEKOLAH MENENGAH ATAS

Authors

  • Muhammad Farhan Ramadhan Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.30595/jkp.v16i1.12652

Keywords:

Responbility, Character, Senior High School

Abstract

This study aims to determine the implementation process of responsible character education in SMA Negeri 43 Jakarta. The research method used in this study is a qualitative approach using descriptive methods. The data collection technique used is by means of observation, interviews, and documentation studies. The research subjects in this study included the principal and deputy principal, teachers, extracurricular coaches, and students. The data analysis technique used is the Milles and Huberman method which consists of data reduction by triangulation, data presentation, and drawing conclusions. The results of this study indicate that the process of implementing responsibility character education has been carried out by schools both in learning activities, in extracurricular activities, and carried out in habituation activities.

References

Anshori, Y. Z. (2021). Menumbuhkan Karakter Hormat dan Tanggung Jawab Pada Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio, 7(3), 599-605.

Ghony, D., & Fauzan, M. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Penerbit Ar-Ruzz Media.

Hero, H. (2021). IMPLEMENTASI KEGIATAN KEAGAMAANDALAM RANGKAPEMBENTUKAN KARAKTER TOLERANSI ANTARUMAT BERAGAMADI SDKNANGAHALEDOI. Jurnal Sosioedukasi, 10(1), 103-113.

Lickona, T. (2013). Educating For Character: Mendidik Untuk Membentuk Karakter Bagaimana Sekolah Dapat Mengajarkan Sikap Hormat dan Tanggung Jawab. Jakarta: Bumi Aksara.

Mulyani, R. D., Suharso, P., & Sukidin, S. (2020). PELAKSANAAN PENDIDIKAN KARAKTER MANDIRI DAN TANGGUNG JAWAB PADA ANAK BURUH PERKEBUNAN DI DUSUN SUKAMADE DESA SARONGAN KACAMATAN PESANGGARAN KABUPATEN BANYUWANGI. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 14(1), 256-262.

Pasani, C. F., Elpisah, E., & Rakib, M. (2017). Mengembangkan Karakter Tanggung Jawab Siswa Melalui Pembelajaran Model Kooperatif Tipe Number Head Together. Computer Science and Education Journal, 1(1), 1-12.

Pramasanti, R., Bramasta, D., & Anggoro, S. (2020). Implementasi Pendidikan KarakterTanggung Jawab dan Kerja Sama dalam Pembelajaran Tematik Kurikulum 2013 Di SD Negeri 2 Berkoh. Jurnal Papeda, 2(1), 43-49.

Safridal, S. (2018). Guru Berkarakter Guru. Surabaya: Pustaka Media Guru.

Sari, N. K., & Puspita, L. D. (2019). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Dikdas Bantara, 2(1), 57-73.

Shoimin, A. (2014). Guru Berkarakter Untuk Implementasi Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Penerbit Gaya Media.

Siburian, P. (2012). PENANAMAN DAN IMPLEMENTASI NILAI KARAKTER TANGGUNG JAWAB. Jurnal Generasi Kampus, 5(1), 85-102.

Sudaryono, S. (2018). Metodologi Penelitian. Depok: Rajawali Pers.

Suharman, E., & Mukminan, M. (2017). PERAN GURU IPS SEBAGAI PENDIDIK DAN PENGAJAR DALAM MENINGKATKAN SIKAP SOSIAL DAN TANGGUNG JAWAB SOSIAL SISWA SMP. Harmoni Sosial Jurnal Pendidikan IPS, 4(1), 1-13.

Woro, S., & Marzuki, M. (2016). PERAN KEGIATAN EKSTRAKURIKULER PRAMUKA DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER TANGGUNG JAWAB PESERTA DIDIK DI SMP NEGERI 2 WINDUSARI MAGELANG. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(1), 59-73.

Downloads

Published

2022-03-14

Issue

Section

Artikel