SUPLEMEN MATERI AJAR IPA DALAM MEMPERMUDAH PEMAHAMAN MATERI PELAJARAN DI KELAS IV SDN 1 KOTA BESI HULU

Ritae Permatasari

Abstract


This study aims to produce teaching material supplements that can improve learning outcomes on Theme 3 Caring for Living Beings. Methods used research and development. The teaching materials for the animal and plant subtheme in my home environment refer to the 2013 curriculum for grade IV students of SDN-1 Kota Besi Hulu developed with excellent quality and are suitable for use in learning grade IV elementary school which refers to the 2013 curriculum. The validation of the 2013 curriculum experts obtained an average of 4.13 class IV-A teachers obtained an average of 4.43 from class IV-B teachers and from 10 grade IV students obtained an average score of 4.49.  The average score of teaching material products is 4.43 with excellent categories in terms of aspects: goals and approaches, design and organization, content, caps, and methodology.


Keywords


suplemen bahan ajar; hasil belajar; pelajaran IPA

References


Alencia, P., & Syamsurizal. (2021). Meta-Analisis Validitas Booklet Klasifikasi Makhluk Hidup Sebagai Suplemen Bahan Ajar IPA Kelas VII SMP. Bio-Pedagogi: Jurnal Pembelajaran Biologi, 10(1).

Gunawan, H. (2017). Pendidikan Karakter Konsep dan Implementasi. Bandung: Alfabeta.

Kunandar. (2014). Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013). Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Mulyasa. (2006). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Ramaja Rosdakarya.

Parmiti, D. P. (2014). Pengembangan Bahan Ajar. Singaraja: Jurusan Teknologi Pendidikan Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha.

Prastowo, A. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Tematik. Jakarta: Kencana.

Purnomo, N., Pujani, N. M., & Juniartina, P. P. (2021). Pengembangan Kamus IPA Berbasis Microsoft Excel Sebagai Suplemen Buku IPA Materi Sistem Ekskresi Manusia. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia, 4(1).

Sudjana, N. (2009). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.

Trianto. (2007). Model-model Pembelajaran iInovatif berorientasi kontruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Utari, F. (2020). Pengembangan Booklet Sistem peredaran darah manusia sebagai suplemen bahan ajar IPA kelas VIII SMP/MTs. Universitas Negeri Padang.

Widiana, G. T., & Wardani, I. K. (2017). Efektifitas Suplemen Bahan Ajar IPA Dengan Pendekatan Saintifik Untuk Siswa Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 3(1).


Full Text: PDF

DOI: 10.30595/jkp.v17i1.15979

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN: 2807-1379