PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN METAKOGNITIF SISWA PADA MATERI DUNIA TUMBUHAN KELAS X SMA

Fitriah Fitriah, Indayana Febriani Tanjung, Ummi Nur Afinni Dwi Jayanti

Abstract


This study aims to determine whether Discovery Learning can influence students’ metacognitive abilities. This research was conducted at SMA Negeri 1 Bilah Hilir. Nonequivalent Control Group Design. Samples were taken using random sampling technique. The sample for this research was class X MIA. The research instrument is in the from of multiple choice questions with 5 questions consisting of metacognitive knowledge components and 3 essay type questions consisting of metacognitive regulations. The results of hypothesis testing using the t-test show that the value of tcount 11.44 > ttable 2.03693, so Ho is accepted. So it can be concluded that the Discovery Learning learning model has a significant effect on students’ metacognitive abilities on the concept of the plant world.

Keywords


Keywords: Metacognitive Ability Metacognitive Knowledge Metacognitive Regulation Discovery Learning Plant World

References


Alfiyah, N. & Siswono, T. Y. E. (2014). Identifikasi Kesulitan Metakognisi Siswa Memecahkan Masalah Matematika. Mathedunesa Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3 (2), 131-138.

Brown, A. L. 1980. “Metacognition Development and Reading”. Theotitical Issue in Reading Comprehension. Hillsdaale, New Jersey: Erlbaum.

Flavell. (1979). Perkembangan Metakognitif dan Pemantauan Kognitif, Area Baru Kognitif. American Psychologist, Standford University, 34 (10), 906-911.

Kemendikbud. 2014. Model Discovery Learning. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. Jakarta.

Masitoh, U., Suganda & Widiantie. (2019) Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Menggunakan Alat Peraga Sederhana Kemampuan Metakognitif. Jurnal Pendidikan dan Biologi. 11(1).

Rahayu, P., Widiyatmoko, A., & Hartono, H. (2015). Penggunakan Strategi Poe Menggunakan Metode Learning Journals Dalam Pembelajaran IPA Dalam Memberikan Pemahaman Konsep Serta Keterampilan Proses Sains. Unnes Science Education Journal, 4(3), 1014-1021.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.

Suherman, Erman dkk. (2001). Strategi Dalam Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: Jica.

Tanjung, I. F., Rohani, R., & Vera, N. M. (2020) Pengaruh Strategi Pembelajaran Discovery Learning Dengan Bantuan Mini-Magz Untuk Hasil Belajar Kognitif Biologi Siswa. Jurnal Biolokus, 3(2), 335-341

Prayitno, B. A. (2011). Perkembangan Perangkat Pembelajaran IPA Biologi SMP Inkuiri Terbimbing Dengan Kooperatif STAD dan Pengaruh Terhadap Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi, Metakognisi, dan Keterampilan Proses SAINS Siswa Berkemampuan Akademik Atas dan Bawah. Disertasi tidak dipublikasikan. Malang: PPs UM.

Wardana, R.W, Prihatini, A & Hidayat M. (2021). Identifikasi Kesadaran Metakognitif Peserta Didik dalam Pembelajaran Fisika. Journal of Science Education. 5(1), 1-9.

Zarisma, U., Qurbaniah, M., & Muldayanti, N. (2021). Identifikasi Kesulitan Belajar Siswa Untuk Materi Dunia Tumbuhan Kelas X SMA Negeri 1 Sambas. Jurnal Biologi Education, Vol 3 (2).


Full Text: PDF

DOI: 10.30595/jkp.v17i2.19286

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN: 2807-1379