PENERAPAN METODE DISKUSI UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI PESERTA DIDIK KELAS III DI MIS AL-WARDAH

Nurul Sadrina Husna, Rani Octaviani, Zaitu Sahara, Usiono Usiono

Abstract


The research method uses qualitative methods and a descriptive approach. This type of research is descriptive qualitative research, namely the data collected is in the form of words, images, not numbers. The method used to collect data is a descriptive analytical method designed to obtain information. In addition, researchers observe, interview, and document when researching. The discussion method is a method or way to motivate students to develop their knowledge in solving problems, convey opinions in good language, and respect other people's ideas and opinions. It can be concluded that the application of the discussion method carried out at MIS Al-Wardah can improve students' communication skills. Based on the research results, it can be seen that students become more active, enthusiastic and enthusiastic in participating in the learning process and through the discussion method, students increasingly improve their communication skills, both communication between their groups, communication with other groups, and communication with their educators

Keywords


Discussion, Communication, Qualitative

References


Afiefah, N. (2014). Pembelajaran dengan Metode Diskusi Kelas. Jurnal Tarbawiyah, 11(1), 53–65.

Danim, S. (2002). Menjadi Peneliti Kualitatif Rancangan Metodologi,Presentasi, dan Publikasi Hasil Penelitian untuk Mahasiswa dan PenelitianPemula Bidang Ilmu Sosial,Pendidikan, dan Humaniora. bandung : remaja rosdakarya.

Fitriah, P. I., Yulianto, B., & Asmarani, R. (2020). Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Siswa Melalui Penerapan Metode Everyone Is A Teacher Here. Journal of Education Action Research, 4(4), 546. https://doi.org/10.23887/jear.v4i4.28925

Haq, T. Z. (2019). Metode Diskusi Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. TA’DIBUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 15. https://doi.org/10.30659/jpai.2.2.15-24

Lailiyah, N., & Wulansari, W. (2017). Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Metode Diskusi Kelompok Model Tanam Paksa Siswa Kelas X Pemasaran 1 SMK PGRI 2 Kediri. Jurnal Pendidikan (Teori Dan Praktik), 1(2), 166. https://doi.org/10.26740/jp.v1n2.p166-173

Margono, S. (2003). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Moleong, L. J. (2000). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Putriyanti, C. C., & Fensi, F. (2017). Penerapan Metode Diskusi Kelompok untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS di Kelas IX SMP Santa Maria Monica, Bekasi Timur. Psibernetika, 10(2), 114–122. https://doi.org/10.30813/psibernetika.v10i2.1047

Safitri, E. M., Maulidina, I. F., Zuniari, N. I., Amaliyah, T., Wildan, S., & Supeno, S. (2022). Keterampilan Komunikasi Siswa Sekolah Dasar dalam Pembelajaran IPA Berbasis Laboratorium Alam tentang Biopori. Jurnal Basicedu, 6(2), 2654–2663. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2472

Sinaga, R. (2017). Penerapan Metode Diskusi Kelompok dalam meningkatkan keterampilan berbicara. 1–9.

Suryanita, Y. (2018). Penerapan Metode Diskusi Dan Tanya Jawab Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sains Dan IPS. Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, Sains Dan Humaniora, 4(2), 321–327.

Susanti. (2014). Penerapan Metode Diskusi Dalam Meningkatkan Kemampuan Berbicara Siswa Kelas IV SDN Ogogili. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 4(8), 159–172.

Theresia, M., Kurniawan, O., & Munjiatun. (2015). Penerapan Metode Diskusi untuk Meningkatkan Keterampilan Siswa Kelas V SD Negeri 111 Pekanbaru. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 2(1), 1–13.


Full Text: PDF

DOI: 10.30595/jkp.v18i1.20311

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN: 2807-1379