PENGEMBANGAN KOMIK DIGITAL TENTANG BHINNEKA TUNGGAL IKA DAN PANCASILA UNTUK SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Bayu Nurfauzi
  • Elga Tira Trieyani Universitas pendidikan indonesia kampus sumedang
  • Shintyasari Hadi Karmila
  • Siti Khadijah Nurul Husna
  • Zahra Aulia
  • Rana Gustian Nugraha

DOI:

https://doi.org/10.30595/jkp.v18i2.21774

Keywords:

Values Of Bhineka Tunggal Ika Values Of Pancasila. Digital Comic Learning Media Elementary School Students

Abstract

The number of bullying cases that occur in elementary schools caused by differences in ethnicity, religion, race, and culture that occur in the environment of elementary school students, researchers try to provide education about the values of unity in diversity and Pancasila. This research aims to develop digital comic learning media to increase understanding of Bhinneka Tunggal Ika and Pancasila in elementary school students. The research method used is R&D (research and development) with a development model, namely ADDIE and data collection techniques in the form of media expert validation test questionnaires and student response questionnaires. This product design stage uses Canva from the initial to the final stage. The results of the media validation test received a score of 76% with a category worth using with revision, then the researcher made revisions according to the direction of the validator. After that, researchers conducted product trials to individuals with an average individual trial assessment of 82.33% with very feasible criteria, small group trials of 86.45% with very feasible criteria and large group trials of 87.67% with very feasible criteria. The evaluation results refer to expert validation data and product trials, indicating that this digital comic can be applied to elementary school students in learning and nonlearning.

Author Biographies

Elga Tira Trieyani, Universitas pendidikan indonesia kampus sumedang

Mahasiswa Universitas pendidikan indonesia kampus sumedang

Rana Gustian Nugraha

end

References

Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan bahan ajar berbasis ADDIE model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35-42.

Fransisca, S., & Putri, R. N. (2019). Pemanfaatan Teknologi RFID Untuk Pengelolaan Inventaris Sekolah Dengan Metode (R&D). Jurnal Mahasiswa Aplikasi Teknologi Komputer dan Informasi (JMApTeKsi), 1(1), 72-75. Fristy, A., & Munawiroh, FL (2023). Analisis Nilai-Nilai Bhineka Tunggal IKA untuk Sekolah Menumbuhkan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Nonformal , 4 (1), 135-145. Hanafi, H. (2017). Konsep penelitian R&D dalam bidang pendidikan. Saintifika Islamica: Jurnal Kajian Keislaman, 4(2), 129-150. Kuantitatif, P. P. (2016). Metode Penelitian Kunatitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta, Bandung. Lintang, F. L. F., & Najicha, F. U. (2022). Nilai-nilai sila persatuan Indonesia dalam keberagaman kebudayaan Indonesia. Jurnal Global Citizen: Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, 11(1), 79-85. Mansyur, H. A. M., Ramadhani, F. F., Aulia, A. N., Mahya, A. F. P., Indah, B. S. N., Lestari, D. P., & Santoso, G. (2023). Bhinneka Tunggal Ika Sebagai Pemersatu Bangsa Indonesia Dari Dahulu Sampai Sekarang. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(2), 183-194. Nugraha, B. I., & Paksi, H. (2022). Pengembangan Media Komik Pengamalan Pancasila “KOMPAS” Untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(1), 214-223. Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, RS (2022). Pengertian pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK) , 4 (6), 7911-7915. Rahma, M., Susanti, R., & Melilinda, M. (2023). Meningkatkan Mutu Peserta Didik Melalui Pengimplementasian Nilai-Nilai Pancasila Dalam Bingkai Bhineka Tunggal Ika. Jurnal Adijaya Multidisplin , 1(01), 64-75. Rahmadani, C. R., & Wicaksono, V. D. PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN KOMIK DIGITAL DALAM MUATAN PENDIDIKAN PANCASILA MATERI KEBERAGAMAN SOSIAL BUDAYA DI INDONESIA. Riyanti, D. D., Wibawa, S., & Marzuki, M. (2024). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN KODYA (KOMIK MEDIA DIGITAL KERAGAMAN BUDAYA) PENDIDIKAN PANCASILA KELAS IV SD NEGERI PLERET KIDUL. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 1768-1778. Sa’diyah, M. K., & Dewi, D. A. (2022). Penanaman Nilai-Nilai Pancasila di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 9940-9945. Septiawan, S., Nasrulloh, M., & Bangsawan, A. (2019). Perancangan Komik Strip Bagi Anak-Anak Usia 7-12 Tahun untuk Menumbuhkan Rasa Persatuan dan Kesatuan Berlandaskan Bhinneka Tunggal Ika. Artika, 4(1), 61-66. Sidik, M. (2019). Perancangan dan Pengembangan E-commerce dengan Metode Research and Development. Jurnal Teknik Informatika UNIKA Santo Thomas, 4(1), 99-107. Sukmanasa, E., Windiyani, T., & Novita, L. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar Di Kota Bogor. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 3(2), 171-185. Utami, D., & Susanti, R. (2023). Implementasi Bhinneka Tunggal Ika dan Nilai-nilai Pancasila sebagai Identitas Manusia Indonesia di Sekolah. Jurnal Pengabdian West Science, 2(01), 14-24.

Downloads

Published

2024-09-11

Issue

Section

Artikel