PENERAPAN MEDIA DIOSILIR (DIORAMA SIKLUS AIR) SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR

Authors

  • Umi Nur Azizah Universitas PGRI Madiun
  • Endang Sri Maruti
  • Fachriyatu Zahro

DOI:

https://doi.org/10.30595/jkp.v18i2.22566

Keywords:

Diosilir (Water cycle diorama), Learning outcomes

Abstract

This research aims to implement Discovery Learning-based LKPD on material changing the shape of objects to improve the learning outcomes of class IV students at SDN 1 Sepang Jaya. This is because in this research the model used is the Discovery learning model where this model applies inquiry-based instruction learning. The discovery learning model will encourage students to investigate for themselves, build on past experiences and knowledge, use intuition, imagination, creativity, search for new information to find facts, correlations and new truths. The method used in the data collection period carried out in this research was through tests and observations of student behavior during the learning process using the Discovery Learning Model and Conventional Model. The method used is as follows; tests, as data collection instruments, include pretests and posttests; observation, namely making direct observations of the research object; documentation, is a record of events. In order to obtain more objective and valid research results, researchers conducted validity and reliability tests on each test item.

References

Ahmad Zaki, D. Y. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa pada Pelajaran PKN SMA Swasta Darussa’adah Kec. Pangkalan Susu. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 809–820. https://doi.org/10.32505/ikhtibar.v7i2.618

Alkarni, A. U., Yusuf, M., & Minarti. (2021). Jurnal Sains Fisika. Jurnal Sains Fisika, 1(1), 42–52. http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/sainfis

Amalia, M. D., Agustini, F., & Sulianto, J. (2018). Pengembangan Media Diorama Pada Pembelajaran Tematik Terintegrasi Tema Indahnya Negeriku Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Paedagogia, 20(2), 185. https://doi.org/10.20961/paedagogia.v20i2.9850

Anggraeni, R., & Istianah, F. (2017). PENGGUNAAN MEDIA DIORAMA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA TENTANG DAUR AIR SISWA DI SEKOLAH DASAR Abstrak.

Audie, N. (2019, May). Peran media pembelajaran meningkatkan hasil belajar peserta didik. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP (Vol. 2, No. 1, pp. 586-595).

Devi, K. P., & Anggraeni, S. (2008). Ilmu Pengetahuan Alam Untuk SD dan MI Kelas VI. In Pusat Perbukuan, Departemen Pendidikan Nasional.

Dudung, A. (2018). Kompetensi Profesional Guru. JKKP (Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan), 5(1), 9–19. https://doi.org/10.21009/jkkp.051.02

Ihsan, K. I. V. M., & Darwis, U. (2022). IRJE : JURNAL ILMU PENDIDIKAN. 2(2), 545–554.

Kardillah, R. I., & Syamsudduha, S. (2022). Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah PERBANDINGAN MEDIA DIORAMA DAN MEDIA BIG BOOK TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS V Pembelajaran edukatif meliputi yang merupakan bertujuan untuk satunya dipengaruhi oleh kemampuan guru menerapkan asas k. 04(17), 42–51.

Kusniawati, S., & Subayani, N. W. (2023). Pengembangan Media Diosidro (Diorama Siklus Hidrologi) pada Mata Pelajaran IPA Kelas V SDN 272 Wadeng. Journal on Education, 5(3), 10223-10237.

Lailiyah, F., & Istianah, F. (2020). Pengembangan media komik siklus air untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas v di sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(1).

Nurkamaliah, A., Damayani, A., & Ardiyanto, A. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Mind Mapping Berbantu Media Diorama Terhadap Hasil Belajar Siswa Pembelajaran Tematik Kelas IV SD Muhamadiyah 01 Pekalongan. Jurnal Guru Kita PGSD, 2(3), 65-73.

Paramitha, A. (2018). Pengembangan Media Poster Pada Pembelajaran IPA Materi Ciri-Ciri Lingkungan Sehat Dan Lingkungan Tidak Sehat Siswa Kelas III SDN Lirboyo 2 Tahun Pelajaran 2017/2018. Simki.Unpkediri.Ac.Id, 2(1), 1–13.

Putra, I. K. D., & Suniasih, N. W. (2021). Media Diorama Materi Siklus Air pada Muatan IPA Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(2), 238. https://doi.org/10.23887/jipp.v5i2.32878

Santhi, N. L. K. W., Sri Asri, I. G. A. A., & Manuaba, I. B. S. (2020). Social Studies Learning With Visualization, Auditory, Kinesthetic (VAK) Learning Model Assisted by Diorama Media Increases Student Knowledge Competence. International Journal of Elementary Education, 4(3), 281. https://doi.org/10.23887/ijee.v4i3.25853

Yogyantoro, A. (2016). Peningkatan keterampilan menulis karangan deskripsi menggunakan media diorama siswa kelas IV. BASIC EDUCATION, 5(38), 3-570.

Zakiyayati, P. (2020). PENGEMBANGAN MEDIA DIORAMA SUB TEMA MANUSIA DAN LINGKUNGAN KELAS V DI SDN 7 BUKIT TUNGGAL PALANGKA RAYA (Vol. 21, Issue 1). http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM/article/view/2203

Downloads

Additional Files

Published

2024-09-12

Issue

Section

Artikel