ANALISIS PENGALAMAN KERJA DAN PELATIHAN TERHADAP PENGEMBANGAN KARIR DALAM DUNIA PENDIDIKAN
DOI:
https://doi.org/10.30595/jkp.v18i2.23086Keywords:
Career Development, Education, Work Experience, TrainingAbstract
Career development is one of the factors of higher quality of education. To improve career development can be done with the presence of work experience and training. The study aims to find out whether the factors of work experience and training influence career development in the world of education. The type of research that is used is quantitative quantification by means of interviews as well as observations on Madrasah Ibtidaiyah (MI) Sultah Fatah Demak. The results of the research show that career development in the world of education, especially at MI Sultan Fatah demak can be done with the work experience that each teacher has and training relevant to the abilities and needs.
References
Admin. (2024). MI Sultan Fatah Demak.
Adnyani, N. L. P. R., & Dewi, A. A. S. K. (2019). Pengaruh Pengalaman Kerja, Prestasi Kerja Dan Pelatihan Terhadap Pengembangan Karier Karyawan. Udayana University.
Candra, N., & Ardana, I. (2016). Pengaruh pengalaman kerja, pendidikan dan pelatihan terhadap pengembangan karir di PT. PLN (Persero) distribusi Bali. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 5(9), 254–863.
Dekawati, I. (2019). Peningkatan Prestasi Kerja Melalui Pengembangan Karir. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 5(1), 113–122.
Dewi, I. A. P. K., & Riana, I. G. (2015). Pengaruh Penilaian Kinerja dan Pengalaman Kerja terhadap Pengembangan Karir pada PT Bali Biasa Indah Koleksi Kuta-Bali. Udayana University.
Ekawarna, E., & Salam, M. (2020). Pelatihan PTK: Alternatif Solusi Dalam Meningkatkan Kemampuan Guru Menyusun Karya Tulis Ilmiah. Jurnal Karya Abdi Masyarakat, 4(2), 195–205.
Febriyanni, R., & Nurul Amelia Sari, S. (2022). Manajemen Pengembangan Karir Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di MIN 1 Langkat. Jurnal Pusat Studi Pendidikan Rakyat, 121–131. https://www.pusdikra-publishing.com/index.php/jies/article/view/589
Gayatri, I., & Sriathi, A. A. A. (2020). Pengaruh Pengalaman Kerja, Prestasi Kerja serta Pendidikan dan Pelatihan terhadap Pengembangan Karir Karyawan. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 9(4), 1358–1378.
Hanim, H. (2022). Peran Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Pengembangan Karir Karyawan Perumda Bpr Bank Gresik. Jurnal Publikasi Ilmu Manajemen Dan E-Commerce, 1(1), 229–253.
Hidaya, N., Burhanuddin, B., & Tahir, N. (2020). Pengaruh Pengalaman Kerja Terhadap Produktivitas Pegawai Kerja Di Kantor Sekretariat Daerah Kabupaten Gowa. Kajian Ilmiah Mahasiswa Administrasi Publik (KIMAP), 1(3), 1070–1085.
Itaria, M., & Somantri, M. (2020). Pengelolaan Peserta Didik. Manajer Pendidikan: Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana, 14(1), 12–16.
Jayanti, K. N., & Dewi, K. T. S. (2021). Dampak Masa Kerja, Pengalaman Kerja, Kemampuan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan. JEMBA: Jurnal Ekonomi Pembangunan, Manajemen & Bisnis, Akuntansi, 1(2), 75–84.
Kuswibowo, C. (2021). Analisis pengaruh kompetensi, motivasi kerja dan pengembangan karir terhadap produktivitas kerja guru pada lembaga pendidikan Islam. Journal of Islamic Education and Innovation, 2(2), 153–164. https://doi.org/10.26555/jiei.v2i2.4849
Leonita, N. (2020). Determinasi Pengembangan Karier Dan Kinerja Pegawai Kompetensi Dan Beban Kerja (Literature Review Manajemen Sumber Daya Manusia). Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 2(2), 155–167.
Maulyan, F. F. (2019). Peran Pelatihan Guna Meningkatkan Kualitas Sumber Daya Manusia dan Pengembangan Karir: Theoretical Review. Jurnal Sains Manajemen, 1(1), 40–50.
Pangestuti, D. C. (2019). Analisis pengalaman kerja, kompetensi, pendidikan dan pelatihan terhadap pengembangan karir dengan intervening prestasi kerja. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 4(1), 57–68.
Priyono, M. I., & Perkasa, D. H. (2024). Determinan Faktor Pengembangan Karir Karyawan: Pengalaman Kerja, Tingkat Pendidikan Dan Karakteristik Individu. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika, 17(2), Irfan-Priyono.
Saraswati, K. A., & Dewi, A. (2017). Pengaruh Pengalaman Kerja, Pendidikan dan Kepribadian terhadap Pengembangan Karir Karyawan pada Hotel Nikki di Denpasar. E-Jurnal Manajemen Unud, 6(11), 6167–6168.
Suadnyana, I. K., & Supartha, I. W. G. (2018). Pengaruh Penilaian Kinerja, Pengalaman Kerja, Dan Pelatihan Terhadap Pengembangan Karir Karyawan. E-Jurnal Manajemen Unud, 7(4), 1–14.
Supardi, E. (2016). Pengembangan Karir Kontribusinya Terhadap Kinerja Pegawai. Jurnal Geografi Gea, 9(1).
Teja, V. Y., & Oktavio, A. (2020). Pelatihan dan pengembangan karir serta pengaruhnya terhadap peningkatan kinerja karyawan the St. Regis Bali Resort.
Upasuji, E., Komang, N., & Satrya, I. G. B. H. (2020). Pengaruh Pengalaman Kerja, Pelatihan, Dan Penilaian Kinerja Terhadap Pengembangan Karir Karyawan. Udayana University.
Wahyudin, A., & Zohriah, A. (2023). Ruang Lingkup Manajemen Pendidikan. Journal on Education, 6(1), 3822–3835.
Wiliandari, Y. (2014). Rancangan pelatihan dan pengembangan sdm yang efektif. Society, 5(2), 93–110.
Wirawan, K. E., Bagia, I. W., & Susila, G. P. A. J. (2019). Pengaruh tingkat pendidikan dan pengalaman kerja terhadap kinerja karyawan. Bisma: Jurnal Manajemen, 5(1), 60–67.
Yunior, D. R. (2018). Pengaruh Pelatihan Terhadap Motivasi Kerja Pegawai pada Balai Besar Pendidikan dan Pelatihan Kesejahteraan Sosial Regional V Sulawesi di Kota Makassar. Universitas Negeri MakassarDownloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Khazanah Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.