PENGARUH GAYA BELAJAR, KEBIASAAN BELAJAR, KEMAMPUAN BERFIKIR KRITIS, TEMAN SEBAYA DAN LINGKUNGAN KELUARGA TERHADAP PRESTASI BELAJAR

Authors

  • Tri Nurhayati Damanik UNIVERSITAS PGRI SUMATERA BARAT
  • Jolianis Jolianis
  • Jimi Ronald

DOI:

https://doi.org/10.30595/jkp.v18i2.23208

Keywords:

Learning Style, Stady Habits, Critical Thinking Skills, Friends Of The Same Age, Family Environment, Learning achievement

Abstract

The research results show that: 1. Learning style has a significant influence on learning achievement with a coefficient value of 0.945, this coefficient value is significant where tcount is 3.204 > ttable is 1.97308; 2. Study habits have a significant effect on study achievement with a coefficient value of (-1.073) tcount (-5.392) > ttable of 1.97308; 3. Critical thinking ability has a significant effect on learning achievement with a coefficient value of 1.537, tcount value 5.534>ttable of 1.97308; 4. Peers have a significant influence on student learning achievement with a coefficient value of 0.691 and a tcount value of 6.678 > t table of 1.97308; 5. The family environment has a significant effect on student learning achievement with a coefficient value of 0.779 and a tcount value of 4.837 > ttable of 1.97308; 6. Learning style, study habits, critical thinking skills, peers and family environment together have a significant effect on learning achievement with Fcount 185,150 > Ftable 2.26.

References

Agustina, R., & Afriana, R. A. (2018). Pengaruh Motivasi Belajar, Prestasi Belajar, Status Sosial Ekonomi Orang Tua, dan Lingkungan Teman Sebaya Terhadap Minat Melanjutkan Pendidikan ke Perguruan Tinggi S1 Akuntansi Pada Siswa Smk Swasta di Banjarmasin. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 11(1), 12–27. https://stienas-ypb.ac.id/jurnal/index.php/jdeb/article/view/95

Albarado, A. P., & Eminita, V. (2020). Pengaruh Kebiasaan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Di Mts Khazanah Kebajikan. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(2), 167. https://doi.org/10.24853/fbc.6.2.167-174

Ansofino, Jolianis, Yolamalinda, & Arfilindo, H. (2016). Buku Ajar Ekonometrika. Deepublish.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Rineka Cipta.

Bobbi Deporter, M. H. (2010). Quntum learning, membiasakan belajar nyaman dan menyenangkan.bandung :KAIFA

Cendiana, (2017). Pengaruh Lingkungan keluarga, Teman sebaya, pemberian Hukuman, Dan Motivasi Belajar Terhadap Disiplin Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS terpadu Kelas VIII Di SMP N 3 Pulau Pujung. 6(1), 37–44.

Christiani, P. (2016). Pengaruh Budaya Sekolah Dan Dukungan Orangtua Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas VII Di SMP Negeri 2 Kota Probolinggo. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS, 10(1), 1858–4985.

Dkk, Y. alamsya. (2017). pengaruh Minat Dan Kebiasaan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Statistika Lanjut Mahasiswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika (2017), 1 (1), 86–93, 1(1), 86–93.

Drs. Slameto. (2013). belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhi.

Habsyi, F. Y. (2020). Pengaruh fasilitas belajar terhadap prestasi belajar siswa SMA Nusantara Tauro. Jurnal Pendidikan Dan Ekonomi, 2(1), 13–22.

Hariyadi, D. (2019). (. 3(1).

Hutasuhut, R. I. T. S. (2018). pengaruh perhatian perhatian orang tua dan lingkungan teman sebaya terhadap prestasi belajar ekonomi kelas XI SMA Negeri Medan Tahun ajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 1(2), 112–124.

Indonesia, R. (2003). Undang Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem

Downloads

Published

2024-09-10

Issue

Section

Artikel