Modul Sains Komik (MOSAKO) berbasis Science Technology Engenering and Mathematic (STEM) untuk Siswa Sekolah Dasar

Winarto Winarto, Diyah Ayu Retnoningsih, Dwi Hesty Kristyaningrum

Abstract


The results of education in Indonesia are considered unsuccessful, especially at the primary and secondary levels. The Program for International Students Assessment (PISA) assessment of the literacy abilities (mathematics, science, and language) of students from around the world respectively in 2003, 2006, 2009 and 2012. The purpose of this study was to develop a science comic module media approach. STEM for grade V students. This type of research is Research and Development (R&D) research. The development model used is 4D from Thiagarajan (1974). The sample technique used is purposive sampling. Data collection techniques using interviews, questionnaires and tests. Data analysis using descriptive statistics. The research results obtained (1) MOKOSA media needs to be developed based on a preliminary study, there is no media that packs comics and STEM. (2) STEM-based MOKOSA is feasible and valid based on the results of media validation, material and student responses with very good categories


Keywords: Development, MOSAKO, STEM, Literacy, Elementary School


References


Arfiana, Jaka., Permanasari, A., Fitriana, A. 2010. Penerapan project based learning terintegrasi STEM untuk meningkatkan literasi sains siswa ditinjau dari gender, Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(2):202-212

Borg, W.R. & Gall, M.D (1983). Educational Research: Longman, New York London

Darmiatun. 2013. Menyusun Modul Bahan Ajar untuk Persiapan Guru dalam Mengajar. Yogyakarta: Gava Media.

Daryanto. (2010). Media Pembelajaran Peranannya Sangat Penting dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Hake, R.R.(1998). Interactive-engagment versus traditional methods: a sixthousand student survey of mechanics test data for introductory physics courses. American Journal of Physics Research. 66 (1), 66-74

Haryadi, Toto, Irawan, D.I.U. (2016). Penanaman Nilai dan Moral pada Anak Sekolah Dasar dengan Pendekatan Storytelling Melalui Media Komunikasi Visual. Jurnal Andhorupa, 2 (1)

Ismayani, Ani. 2016. Pengaruh Penerapan STEM PROJECT-BASED LEARNING TERHADAP KREATIVITAS MATEMATIS SISWA SMK. Cianjur : Indonesian Digital Journal of Mathematics and Education, 3 (4)

Madjid, Abdul (2014).Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Maharsi, Indria. (2010). Komik dunia kreatif tanpa batas. Yogyakarta: Kata Buku

Mardapi, D. (2008). Teknik Penyusunan Instrumen Tes dan Nontes. Yogyakarta: MITRA CENDIKIA Press

Mulyatiningsih, Endang. (2010). Pembelajaran Aktif, Kreatif, Inovatif, Efektif, dan Menyenangkan. Dirjen Jendral Peningkatan Mutu Pendidik dan Tenaga Kependidikan Kemendikbud

Muharomah, Dewi Robiatun. 2017. Pengaruh Pembelajaran Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Konsep Evolusi. Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah: Jakarta.

Nisa, Sarmini, Sudarmin. 2015. Efektivitas Penggunaan Modul Terintegrasi Etnosains dalam Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa. Semarang: Unnes Science Education Journal 4(3:1409-1456

Nurdiyanti, Eko & Suryanto Edy. 2010. Pembelajaran Literasi Mata Pelajaran Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Paedagogia, 13 (2):115-128.

Permanasari, Anna. 2016. STEM Education : Inovasi dalam Pembelajaran Sains. Bandung: Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Sains.

Rahmawati, Dewi. 2012. Analisis Literasi Sains Siswa SMP Dalam Pembelajaran Ipa Terpadu Pada Tema Penerapan Bioteknologi Konvensional. S1 Skripsi. UPI. Bandung.

Rusman, (2010). Model-Model Pembelajaran:Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Tjalla, A W. (2010). Potret Mutu Pendidikan Indonesia Ditinjau dari Hasil-hasil Studi Internasional. Prosiding Seminar Nasional. Diakses dari http://repository.ut.ac.id/2609/1/fkip201047.pdf

Wijiati,Tenni, Syafik, Abu, Purwoko, Y.R(2010). Pengembangan Multimedia Komik Pembelajaran Matematika Berbasis Pendekatan Kontekstual Untuk Siswa Sekolah Dasar. Skripsi. Tidak Diterbitkan. UIN SUKA: Yogyakarta.

Winarni, Zubaedah, dan Supriyono. (2016). STEM : Apa, Mengapa, dan Bagaimana. Jurnal Prosiding Seminar Nasional Pendidikan IPA Pancasarjana UM Malang, No 1. Tahun 2016.

Yanti, I.W., Sudarisman,S, Maridi. 2016. Pengembangan modul berbasis guided inquiry laboratory (gil) untuk meningkatkan literasi sains dimensi konten. Jurnal inkuiri. 5(2):109.


Full Text: PDF

DOI: 10.30595/jkp.v15i1.10116

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN: 2807-1379