Analisis Instrumen Test Sebagai Alat Evaluasi Pada Pembelajaran Di Sekolah Dasar

Authors

  • Titin Sunaryati Universitas Pelita Bangsa
  • Siti Salma Azzahra Universitas Pelita Bangsa
  • Febi Nurul Khasanah Universitas Pelita Bangsa
  • Nadila Dewi Universitas Pelita Bangsa
  • Siti Komariyah Universitas Pelita Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.30595/jrpd.v5i2.23083

Keywords:

Test Instruments, Learning Evaluation, Elementary School

Abstract

In the learning process there is an evaluation carried out by educators to assess the extent to which learning objectives have been achieved, and is used to obtain valid data regarding student development. The benefit of this research is that it can understand that test instruments can measure student understanding, can improve the quality of learning, and can help in evaluating the effectiveness of teaching methods. This research aims to find out that test instruments are part of the evaluation tool for learning. The research uses qualitative research through a literature study approach to deepen understanding of test instrument analysis as an evaluation tool for elementary school learning. The research results show that by using test instruments educators can evaluate learning through student learning outcomes which then educators can use new teaching materials in carrying out learning activities.

References

Afandi, M. (2013). Evaluasi Pembelajaran Sekolah Dasar. UNISSULA.

Ananda, R., & Fadhilaturrahmi. (2017). Evaluasi Pembelajaran IPS Berbasis Taksnomi Bloom Dua Dimensi DI Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu Volume 01 Nomer 2, 12021.

Aqmarani, A., Magdalen, I., & Ayudhiya, N. (2020). Evaluasi Pembelajaran Pada Tingkat Sekolah Dasar. Cerdika : Jurnal Ilmiah Indonesia, 57-63.

Aulia, R. N., Risma Rahmawati, & Permana, D. (2020). Peranan Penting Evaluasi Pembelajaran Bahasa Di Sekolah Dasar. Jurnal Belaindika Vlolume 01 Nomor 01, 1-9.

Huljannah, M. (2021). Pentingnya Proses Evaluasi Dalalm Pembelajaran di Sekolah Dasar. EDUCATOR : Directory of Elementary Education Journal, 164-180.

Huljannah, M. (2021). Pentingnya Proses Evaluasi Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar.

Magdalena, I., Fauzi, H. N., & Putri, R. (2020). PENTINGNYA EVALUASI DALAM PEMBELAJARAN DAN AKIBART MEMANIPULASINYA. Jurnal Pendidikan dan Sains, 244-257.

Magdalena, I., Hifziyah, M., Aeni, V. N., & Rahaya, R. P. (2020). Pengembangan Instrumen Tes Siswa Tingkat Sekolah Dasar Kabupaten Tanggerang. Nusantara : Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 227-237.

Magdalena, I., Syariah, E. N., Mahromiyah, M., & Nurkamilah, S. (2021). Analisis Instrumen Tes sebagai Alat Evaluasi pada Pembelajaran SBdP Siswa Kelas II SDN DURI KOSAMBI 06 PAGI. Nusantarqa : Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 276-287.

Magdalena, I., Syariah, E. N., Mahromiyai, M., & Nurkamilah, S. (2021).

Mahrunnisya, D. (2022). Analisis Instrumen Dalam Evaluasi Pembelajaran di Sekolah. Journal od Sosial Science Education, 18-24.

Mayasari, E. (2023). Instrumen Tes Sebagai Alat Evaluasi (Analisis Soal, Indek Kesukaran, Daya Pembeda dan Fungsi Distraktor). Jurnal Pendidikaan dan Pengajaran, 56-66.

Putri, H., Susiani, D., Wandani, N. S., & Putri, F. A. (2022). Instrumen Penilaian Hasil Pembelajaran Kognitid pada Tes Uraian dan Tes Objektif. Jurnal Papeda.

Rona. (2020). Evaluasi Peserta Didik Dalam Proses Pembelajaran. PRIMEARLY Jurnal Kajian Pendidikan Dasar dan Anak Usia Dini, 147-155.

Sutrisno, Nurul Mahruzah Yulia, & Dewi Niswatul Fithriyah. (2020). Mengembangkan Kompetensi Guru Dalam Melaksanakan Evaluasi Pembelajaran Di Era Merdeka Belajar. ZAHRA : Research And Tought Elmentary Scholl of Islam Journal, 52-60.

Downloads

Additional Files

Published

2024-09-01