Pengaruh Motivasi dan Minat Belajar terhadap Prestasi Belajar PKn Peserta Didik Sekolah Dasar

Authors

  • Tri Love Putrawan Gea Universitas Nias
  • Cindi Sheren Solinia Halawa Universitas Nias
  • Vica Tri Putri Zega Universitas Nias
  • Desti Dahliana Telaumbanua Universitas Nias
  • Yola Arisandy Gea Universitas Nias
  • Desrakna Sari Laoli Universitas Nias
  • Yernima Lombu Universitas Nias
  • Risman Setiawan Zega Universitas Nias
  • Edward Harefa Universitas Nias

DOI:

https://doi.org/10.30595/jrpd.v5i2.23314

Keywords:

Learning Motivation, Learning Interest, Civid education learning achievement

Abstract

The point of this investigate is to clarify the impact of students' inspiration and intrigued in learning on scholarly accomplishment within the field of Civics. This sort of inquire about employments quantitative inquire about utilizing overview procedures. The different relationship measurable test was utilized to test information investigation. The information collection strategies utilized in this investigate were surveys and dispersing surveys. In other words, Ho is rejected and Ha is acknowledged, which suggests that intrigued and inspiration to memorize impact the Civics learning accomplishment of basic school understudies. 

References

Abidin, A. A., & Murtadlo, M. A. (2020). CURRICULUM DEVELOPMENT OF MULTICULTURAL-BASED ISLAMIC EDUCATION AS AN EFFORT TO WEAVER RELIGIOUS MODERATION VALUES IN INDONESIA. International Journal of Islamic Education, Research and Multiculturalism (IJIERM), 2(1), 29–46. https://doi.org/10.47006/ijierm.v2i1.30

Arib, M. F., Rahayu, M. S., Sidorj, R. A., & Afgani, M. W. (2024). Experimental Research Dalam Penelitian Pendidikan. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(1), 5497–5511.

As’Ad, A., Firmansyah, F., & Fridiyanto, F. (2021). MENGELOLA PENDIDIKAN MULTIKULTURAL: Studi Etnografi di SMA Sultan Iskandar Muda Kota Medan. Hijri, 10(2), 59. https://doi.org/10.30821/hijri.v10i2.11265

Eksan, A. W. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kepercayaan Nasabah. Jurnal Buddhi Dharma, 1, 131–145.

Emda, A. (2018). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172. https://doi.org/10.22373/lj.v5i2.2838

Firmansyah, D., & Dede. (2022). Teknik Pengambilan Sampel Umum dalam Metodologi Penelitian: Literature Review. Jurnal Ilmiah Pendidikan Holistik (JIPH), 1(2), 85–114. https://doi.org/10.55927/jiph.v1i2.937

Firsti Zakia Indri, & Gerry Hamdani Putra. (2022). Pengaruh Ukuran Perusahaan Dan Konsentrasi Pasar Terhadap Kualitas Laporan Keuangan Pada Perusahaan Sektor Industri Barang Konsumsi Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Pada Tahun 2016-2020. Jurnal Ilmu Manajemen, Ekonomi Dan Kewirausahaan, 2(2), 236–252. https://doi.org/10.55606/jimek.v2i2.242

Hasibuan, R., & Siregar, S. U. (2021). Pengaruh Pandemi Covid-19 Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas XI TKJ SMK Swasta Mandiri Al-Washliyah Kecamatan. Jurnal Edu-Bio: Education and Biology, 03(02), 60–64.

Indah, N. P. (2020). Siginifikansi Teori Belajar Clark Hull dan Ivan Pavlov bagi Pendidikan Islam Kontemporer. Qudwatunâ : Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 124.

Munthe, L. S., & Pasaribu, L. H. (2023). Pengaruh Minat dan Motivasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 1321–1331. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i2.2087

Nabilatun Nisa, K. I. E. (2024). Upaya Peningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar IPA Melalui Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 5(2), 135. https://doi.org/10.30595/jrpd.v5i2.20600

Nurmasitah, & Arrini Shabrina Anshor. (2021). PENGARUH MEDIA SCRAPBOOK TERHADAP HASIL BELAJAR PKN KELAS I SD NEGERI 101884 LIMAU MANIS. PENDALAS: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengabdian Masyarakat, 1(2), 198–208. https://doi.org/10.47006/pendalas.v1i2.81

Pristiwanti, Desi, Bai Badariah, Sholeh Hidayat, R. S. D. (2022). Jurnal Pendidikan dan Konseling. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(1980), 1349–1358.

Qodri, A. (2017). Teori Belajar Humanistik dalam Meningkatka Prestasi belajar Siswa. Jurnal Pedagogik, 04(02), 188–202.

Ridha Hutami, Anisyah. (2022). MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS VIDEO PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM KELAS 5 SEKOLAH DADAR SWASTA SALSABILA DI YOUNG PANAH HIJAU. PENDALAS: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengabdian Masyarakat, 2(2), 133–145. https://doi.org/10.47006/pendalas.v2i2.115

Ristyanti, A., & Widiyono, A. (2024). Model Teams Games Tournament (TGT) Berbasis Kahoot Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 5(1), 53. https://doi.org/10.30595/jrpd.v5i1.17385

Simatupang, H. (2019). Strategi Belajar Mengajar Abad Ke‐21. In cv.Cipta Media Edukasi (p. Pustaka Media Guru).

Tamardiyah, N. D. (2017). Minat Kedisiplinan dan Ketekunan Belajar terhadap Motivasi Berprestasi dan Dampaknya pada Hasil Belajar Matematika SMP. Manajemen Pendidikan, 12(1), 26–37.

Wahyuni, T. (2023). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Pkn Siswa Kelas Iii Sd Swasta Nur Fadillah Medan T. a. 2022-2023. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengabdian Masyarakat, 3(1), 146–160.

Winkel W.S. (1999). Psikologi Pengajaran. Jakarta: Grasindo.

Wulansari Novenia Hizkia, & Manoy Janet Trineke. (2020). Pengaruh Motivasi dan Minat Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika Selama Study at Home. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika Dan Sains, 4(2), 1–10.

Yaldi, E., Pasaribu, J. P. K., Suratno, E., Kadar, M., Gunardi, G., Naibaho, R., Hati, S. K., & Aryati, V. A. (2022). Penerapan Uji Multikolinieritas Dalam Penelitian Manajemen Sumber Daya Manusia. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Kewirausahaan (JUMANAGE), 1(2), 94–102. https://doi.org/10.33998/jumanage.2022.1.2.89

Downloads

Published

2024-09-01