Implementasi Media Pembelajaran Pop Up Dalam Menumbuhkan Literasi Membaca Siswa Kelas II

Authors

  • Huwaida Nahdah
  • Ngurah Ayu Nyoman Murniati
  • Mira Azizah
  • Ri’ah Nurhayati

DOI:

https://doi.org/10.30595/jrpd.v5i2.23351

Keywords:

Learning Media, Pop Up, Reading Literacy

Abstract

This research discusses the implementation of pop up learning media in increasing the reading literacy of class II students. This research aims to obtain an overview of the application of pop up learning media in improving students reading literacy, where this research method with a descriptive qualitative approach, where the researcher makes factual, accurate, and systematic descriptions of the event being researched. This research data collection used observation, interviews, and documentation. The data sources for this research are class II students and class teachers. The result of this research conclusion show that the implementation of pop up learning media in increasing the reading literacy of class II students can be said to be successful in using pop up learning media in a real way which can increase students reading literacy where the application of pop up learning media c


References

Abidin, N. R. Z. (2020). Literasi Membaca Sebagai Upaya Pembentuk Karakter Peserta Didik (Jujur dan Bertanggung Jawab). Seminar Nasional Pascasarjana 2020, 3(1), 790–797.

Anisa, & S, D. (2023). Penggunaan media pop up book sebagai media belajar yang menyenangkan di rumah dalam inovasi pembelajaran sd kelas rendah. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 2(3), 86–92. https://journal.unimar-amni.ac.id/index.php/sidu/article/view/1119

Anjelina Putri, A. A., Swatra, I. W., & Tegeh, I. M. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Pbl Berbantuan Media Gambar Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas Iii Sd. Mimbar Ilmu, 23(1), 53–64. https://doi.org/10.23887/mi.v23i1.16407

Fachri, M., Rozi, F., & Putri, F. N. (2023). Peningkatan Kemampuan Literasi Siswa Melalui Manajemen Pembelajaran. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2), 1055–1068. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i2.4822

Fatriani, A., & Samadhy, U. (2018). Pengembangan Media Big Book Terhadap Keterampilan Membaca Permulaan Dengan Metode Suku Kata. Joyful Learning Journal, 7(1), 1–9. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jlj

Jabri, U., Sukaryadi, A., Andika, Amin, S. Y., Arni, Pairi, M. S., Faika, N., M, N. I., Supri, Yuneda, Mahmud, Misna, Sumi, Rosminah, & Elihami. (2020). Media Pembelajaran Pop Up Book Kelas V SDN 181 Curio Yang Kreatif Dan Inovatif. Maspul Journal Of Community Empowerment, 2(2), 34–39. https://ummaspul.e-journal.id/pengabdian/article/view/784

Khoiriyah, E., & Sari, E. Y. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book Pada Mata Pelajaran Ipa Kelas Iii Sdn 3 Junjung Kecamatan Suymbergempol Kabupaten Tulungagung. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2(2), 22–32. https://doi.org/10.21067/jbpd.v2i2.2495

Mubin, M., & Aryanto, S. J. (2024). Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(03), 554–559. https://doi.org/10.47709/educendikia.v3i03.3429

Muskania, R. T., Marini, A., & Maksum, A. (2020). Implementasi Pendidikan Multikultural Melalui Media Pop Up Book Tematik Di Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 5(1), 30. https://doi.org/10.35931/am.v5i1.394

Nengsi, R. (2021). Pengembangan Media Pop Up Book Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Siswa Kelas V Pada Pembelajaran Ipa Tema Lingkungan …. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan, 1(1), 2. https://repository.bbg.ac.id/handle/964

Permatasari, K., Maritasari, D. B., & Hamdi, Z. (2023). Analisis Implementasi Media Pembelajaran Pop-Up Book Untuk Menunjang Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas II Di SDN 01 Tebaban. Media Informasi Penelitian Kabupaten Semarang, 5(2), 78–88.

Ridho, A., Ramadhan, J., Aisaura, E., Tripuspita, M., & Farhana, L. (2022). Manajemen Pembelajaran Dalam Meningkatkan Literasi Membaca Siswa Di Sekolah Mis Hubbul Wathon Sei Berombang Kec Panai Hilir. Journal Analytica Islamica, 11(1), 54. https://doi.org/10.30829/jai.v11i1.11704

Sidiq, U., Ag, M., Choiri, M. M., Metode, M. A., Kualitatif, P., & Bidang Pendidikan, D. I. (2019). Metode penelitian kualitatif di bidang pendidikan. Repository.Iainponorogo.Ac.Id. http://repository.iainponorogo.ac.id/484/1/METODE PENELITIAN KUALITATIF DI BIDANG PENDIDIKAN.pdf

Susanti, I. A. (2021). Media pop-up book sebagai penunjang keberhasilan literasi membaca siswa sekolah dasar. https://doi.org/10.30738/wd.v9i1.12057

Syahidin, S. (2020). Meningkatkan Minat Membaca melalui Gerakan Literasi Sekolah. ASATIZA: Jurnal Pendidikan, 1(3), 373–381. https://doi.org/10.46963/asatiza.v1i3.163

Downloads

Published

2024-09-01