ANALISIS PELAKSANAAN PEMBELAJARAN JARAK JAUH DI SD NEGERI KARANGRENA 03

Kurnia Dwi Setyaningsih

Abstract


This study aims to analyze and describe the implementation of distance learning, as well as determine the supporting and inhibiting factors for the implementation of distance learning at SDN Karangrena 03. This type of research is qualitative research with descriptive methods. Participants in this study were the principal, teachers, and parents or guardians of students. Data were collected by means of observation, interviews and documentation. The results of this study are described as follows: 1) Distance learning at SDN Karangrena 03 is carried out using online and offline methods, the strategy adopted by the teacher is to use technology with PJJ media via Whatsapp group. 2) Supporting factors for the implementation of distance learning, namely teachers prepare careful planning in implementing PJJ, the support of internet facilities from schools, and teachers and parents can use technology for communication without any time constraints. The inhibiting factor for the implementation of distance learning is that most parents cannot always assist students in learning because they have jobs that cannot be left behind, assignments given by the teacher require more explanation, and students' learning motivation decreases.

Keywords


Distance learning, Support, Barrier

References


Azis, T. N. (2019). Strategi Pembelajaran Era Digital. Annual Conference on Islamic Education and Social Sains, 1(2): 308-318.

Daryanto & S. Karim. (2017). Pembelajaran Abad 21. Yogyakarta: Gava Media.

Dewi, M. (2020). Analisis Kerja Sama Guru dengan Orang Tua dalam Pembelajaran Online di Era Covid 19 di MI Azizan Palembang. Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah, 2(2), 54-64.

Dinas P dan K. (2020). Surat Edaran dari Kepala Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Kabupaten Cilacap No. 471 tahun 2020 tentang Pelaksanaan Kegiatan Belajar Mengajar di Rumah bagi Siswa PAUD Formal dan Nonformal, SD dan SMP Negeri/ Swasta. Cilacap. Dinas Pendidikan dan Kebudayaan.

Dinas P dan K. (2020). Surat Edaran No. 443 Tentang Kegiatan Belajar dari Rumah dan Penerimaan Rapor Peserta Didik Tahun Pembelajaran 2019/2020 pada Satuan Pendidikan SD dan SMP Kabupaten Cilacap. Dinas Pendidikan dan Kebudayaan.

Kemendikbud. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia No. 119 Tahun 2014 tentang Penyelenggaraan Pendidikan Jarak Jauh Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah. Menteri Pendidikan dan Kebudayaan.

Kemendikbud. (2020). Surat Edaran Nomor 15 Tahun 2020 Tentang Pedoman Penyelenggaraan Belajar Dari Rumah dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Yirus D/Sease (Covid-19). Kementriann Pendidikan dan Kebudayaan.

Latip, A. (2020). Peran Literasi Teknologi Informasi dan Komunikasi pada Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Edukasi dan Teknologi Pembelajaran, 1(2), 107-115.

Setiawan, A. R. (2020). Lembar Kegiatan Literasi Saintifik untuk Pembelajaran Jarak Jauh Topik Penyakit Coronavirus 2019 (COVID-19). Jurnal Edukatif, 2(1), 28-37.

Teguh, M. (2015). Difusi Inovasi dalam Program Pembelajaran Jarak jauh di Yayasan Trampil Indonesia. Jurnal Scriptura, 5(2), 1-18.

Yerusalem, M. R., A. F. Rochim., K. T. Martono. (2015). Desain dan Implementasi Sistem Pembelajaran Jarak Jauh di Program Studi Sistem Komputer. Jurnal Teknologi dan Sistem Komputer, 3(4), 481-492.


Full Text: PDF

DOI: 10.30595/.v1i2.9012

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: 2723-8660