PERAN GURU DAN ORANG TUA DALAM PENDIDIKAN KARAKTER ANAK USIA DINI

Rifdah Fauziah Ramandhini, Taopik Rahman, Purwati Purwati

Abstract


In the 21st century, the decline of good character in adolescents is a challenge for parents and teachers. Parents anda teachers need to carry out their roles in early childhood character education. The formation of good character from an early age will affect the character of children as adults. Thus, there needs to be good cooperation between parents of students and teachers in early childhood character education. This study uses the method of literature study. The results of this study are the role of parents in religious character education, namely by using exemplary methods and giving good advice, parents also take their children to Al-Qur'an Study Place. In addition, parents also provide firm action to children so that children can hear advice from parents. Meanwhile, the role of the teacher ini character education is as a role model, facilitatorm and also a motivator. With this, it is hope that parents and teachers will be more aware of their role and the importance of character education in early childhood.

Keywords


Pendidikan Karakter; Anak Usia Dini; Peran Guru; Peran Orang tua

References


Andhika, M. R. (2021). Peran Orang Tua Sebagai Sumber Pendidikan Karakter Bagi Anak Usia Dini. At-Ta’Dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 13(1), 73. https://doi.org/10.47498/tadib.v13i01.466

Elan, E., Rahman, T., & Dewi, E. (2022). Bagaimana Kompetensi Profesional Guru RA Ditinjau dari Kualifikasi Sesuai Regulasi di Kota Tasikmalaya? Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 5180–5190. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2959

Faiz, A., Soleh, B., Kurniawaty, I., & Purwati, P. (2021). Tinjauan analisis kritis terhadap faktor penghambat pendidikan karakter di Indonesia. Jurnal basicedu, 5(4), 1766-1777.

Faiz, A., Robby, S. K. I., Purwati, P., & Fadilla, R. N. (2021). Penanaman Nilai-nilai Religius pada Orang Tua Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5853–5858. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1794

Hadisi, L. (2015). Pendidikan Karakter Pada Anak Usia Dini La Hadisi. Jurnal Al-Ta’did, 8(2), 50–69. http://repository.iiq.ac.id/handle/123456789/228

Harahap, A. Z. (2021). Pentingnya Pendidikan Karakter Bagi Anak Usia Dini. Jurnal Usia Dini, 7(2), 49. https://doi.org/10.24114/jud.v7i2.30585

I Ketut Sudarsana, I. W. M. (2018). Pendidikan Karakter untuk AUD | 1.

Irmalia, S. (2020). Peran Orang Tua dalam pembentukan karakter anak sejak dini. Jurnal EL HAMRA, 5(1), 32–37.

Kurniawaty, I., Faiz, A., & Purwati, P. (2022). Strategi Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5170-5175.

Maryatun, I. B. (2016). Peran Pendidik Paud Dalam Membangun Karakter Anak. Jurnal Pendidikan Anak, 5(1), 747–752. https://doi.org/10.21831/jpa.v5i1.12370

Melfianora. (2019). Penulisan Karya Tulis Ilmiah dengan Studi Literatur. Open Science Framework, 1–3.

Muliana, S., Fakhriah, & Rosmiati. (2017). Peran Orant Tua Dalam Mengembangkan Nilai- Nilai Moral Anak Usia Dini Di Kabupaten Bener Meriah. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Anak Usia Dini, 2(2), 77–84.

Mulyati, C., Muiz, D. A., & Rahman, T. (2019). Pengembangan Media Papan Flanel Untuk Memfasilitasi Kemampuan Konsep Bilangan Anak Pada Kelompok B. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 1(1), 59–68. https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i1.362

Priska, V. H. (2020). Pentingnya Menanamkan Karakter Sejak Dini. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology, 2(1), 193–201. https://ummaspul.e- journal.id/Edupsycouns/article/view/433.


Purwati, P., Darisman, D., & Faiz, A. (2022). Tinjauan Pustaka: Pentingnya Menumbuhkan Nilai Toleransi dalam Praksis Pendidikan. Jurnal Basicedu, 6(3), 3729–3735. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2733

Purwati, P., Suryadi, A., Hakam, K. A., & Rakhmat, C. (2022). Peran Pendidikan dalam Menangkal Penyebab Radikalisme dan Ciri Radikalisme. Jurnal Basicedu, 6(5), 7806– 7814. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3595

Sangaji, R., Alhadad, B., & Achmad, F. (2022). Analisis Peran Orang Tua Dalam Penanaman Nilai-Nilai Karakter (Suatu Studi Kasus Pada Orang Tua Dari Paud Anak Usia 4-5 Tahun Di Paud Negeri Pembina 1 Kota Ternate. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, 4(1), 20–28. https://doi.org/10.33387/cp.v4i1.4282

Santika, T. (2018). Peran keluarga, guru, dan masyarakat dalam pembentukan karakter anak usia dini. JUDIKA (Jurnal Pendidikan UNSIKA), 6(2), 77–86.

Sukmawati, A., Rahman, T., Giyartini, R., Studi, P., Upi, P., & Tasikmalaya, K. (2021). Media Mozaik Untuk Memfasilitasi Perkembangan Motorik Halus Anak Usia 4-5 Tahun: Tinjauan Literatur Sistematis. Jurnal Paud Agapedia, 5(2), 246–252. https://ejournal.upi.edu/index.php/agapedia/article/view/40924

Triana, M., Sumardi, S., & Rahman, T. (2020). Pengembangan Media Big Book Alfabet Untuk Memfasilitasi Kemampuan Mengenal Huruf Alfabet Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Paud Agapedia, 4(1), 24–38. https://doi.org/10.17509/jpa.v4i1.27194

Unjunan, O. P., & Budiartati, E. (2020). Pelaksanaan Pendidikan Karakter pada Anak Usia Dini di PAUD Sekar Nagari Unnes. E-Plus, 5(2), 174–189.

Wardani, K. (2010). Peran Guru Dalam Pendidikan Karakter Menurut Konsep Pendidikan Ki Hadjar Dewantara. November, 8–10.

Widianto, E. (2015). Peran orangtua dalam meningkatkan pendidikan karakter anak usia dini dalam keluarga. Jurnal Pendidikan Dan Pemberlajaran Anak Usia Dini, 2(1), 1–75.

WULANDA, T. R. (2021). Peran Guru Dalam Menanamkan Karakter Religius Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Islamiyah Pontianak Tenggara. Universitas Tanjungpura Pontianak.

Yasbiati, Y., Mulyana, E. H., Rahman, T., & Qonita, Q. (2019). Profil Kejujuran Anak Usia 5-6 Tahun di RA-At-Taufiq Kota Tasikmalaya. Jurnal Pendidikan Anak, 8(2), 99–106. https://doi.org/10.21831/jpa.v8i2.28591

Yogya Sudrajat, A. (2011). Mengapa Pendidikan Karakter? Jurnal Pendidikan Karakter, 1(1), 47–58


Full Text: PDF

DOI: 10.30595/jkp.v17i1.15951

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN: 2807-1379