ANALISIS PENGGUNAAN SMARTPHONE TERHADAP PRESTASI AKADEMIK SISWA SD

Rahmi Chaerani, Suciningsih Suciningsih, Faleh Malindra Kelana, Raisa Rakhmania

Abstract


Smartphones have an influence on technological advances that cover several aspects that are basically limited to communication tools. Now smartphones are the main needs for each individual that will continue to develop to facilitate daily activities. Smartphones can have positive and negative effects on their users. If the smartphone is used properly, it will have a positive impact, but if the smartphone is not used properly, it will have a negative impact on its users. The use of smartphones is not only from adults or teenagers, but many elementary school children are already using smartphones to facilitate their activities. The purpose of this study was to analyze the effect of smartphone use on academic achievement of elementary school students. The method used in this research is a literature study by reviewing 10 selected articles. The data collection technique was carried out by reviewing and analyzing data in the form of literature review so as to obtain conclusions. The results showed that smartphones can cause student learning achievement to decline due to the lack of proper utilization of smartphones. Students will be less motivated to learn if they are addicted to smartphones, causing a decrease in concentration while studying and a lack of interest in learning.

Keywords


Analisis, Smartphone, Prestasi Akademik,

References


Chusna, P. A. (2017). PENGARUH MEDIA GADGET PADA PERKEMBANGAN KARAKTER ANAK. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Sosial Keagamaan, 315-330.

Darinda Sofia Tanjung, R. K. (2022). PENGARUH PENGGUNAAN GADGET TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS III DI SEKOLAH DASAR MEDAN. SCHOOL EDUCATION JOURNAL, 176-184.

Desak Gede Yenny Apriyani, N. P. (2021). HUBUNGAN PENGGUNAAN GADGET TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA KELAS IV DAN V DI SD N CANDIKUNING. JURNAL MEDIKA USADA, 7-11.

Dwi Tiya Listika Sari, K. M. (2022). Peran Orang Tua Dalam Mengontrol Penggunaan Gadget Pada Anak Usia SD di Desa Soco Kecamatan Dawe Kabupaten Kudus. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 1188-1194.

Firsta Aditya Putri, D. B. (2020). STUDI LITERATUR TENTANG PENINGKATAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA DALAM PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN THE POWER OF TWO DI SD. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 605-610.

Hastin A. Harmain, S. S. (2022). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Hasil Belajar Siswa. EDUCATOR : Directory of Elementary Education Journal, 20-35.

Jamilah Aini Nasution, N. S. (2017). Motif Siswa memiliki Smartphone dan Penggunaannya. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 15-29.

Kurniawati, D. (2020). PENGARUH PENGGUNAAN GADGET TERHADAP PRESTASI SISWA. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 79-84.

Marpaung, J. (2018). PENGARUH PENGGUNAAN GADGET DALAM KEHIDUPAN. Jurnal Kopasta, 55-64.

Messy Olvika Sandi, Y. A. (2023). PENGARUH PENGGUNAAN GADGET TERHADAP HASIL BELAJAR IPS SISWA SDN 13 MUARADUA. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 556-566.

Nikmah, A. (2013). DAMPAK PENGGUNAAN HANDPHONE TERHADAP PRESTASI SISWA. E-Jurnal Dinas Pendidikan Kota Surabaya, 1-8.

Nikmawati, H. S. (2021). Dampak Penggunaan Gadget terhadap Hasil Belajar dan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edutech Undiksha, 254-259.

Rachmawati, N. H. (2022). PENGARUH SMARTPHONE TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Warta Desa, 79-85.

Riswati Ashifa, Y. Y. (2022). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Perilaku Sosial dan Prestasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Journal on Education, 503-510.

Rizky Septia Harahap, R. E. (2018). PENGARUH PENGGUNAAN GADGET TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS V SD NEGERI 12 BANDA ACEH. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 119-126.

Rozalia, M. F. (2017). HUBUNGAN INTENSITAS PEMANFAATAN GADGET DENGAN PRESTASI BELAJAR SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan SD, 722-731.

Saut Pintubipar Saragih, I. S. (2021). PENINGKATAN KEMAMPUAN ORANG TUA DALAM MENGENDALIKAN ANAK-ANAK UNTUK MENGAKSES KONTEN PORNOGRAFI. Jurnal PUAN Indonesia, 73-82.

Selan, D. O. (2019). PENGARUH PENGGUNAAN GADGET TERHADAP PRESTASI DAN HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR. Universitas Kristen Satya Wacana.

Shella Tasya Hidayatuladkia, M. K. (2021). Peran Orang Tua dalam Mengontrol Penggunaan Gadget pada Anak Usia 11 Tahun. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 363-372.

Susanto, A. (2013). Teori belajar dan pembelajaran di sekolah dasar. Jakarta: Kencana.

Ula, W. R. (2021). DAMPAK KECANDUAN SMARTPHONE TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA. Jurnal Pendidikan Dasar : Jurnal Tunas Nusantara, 290-298.

Wahyu Novitasari, N. K. (2016). DAMPAK PENGGUNAAN GADGET TERHADAP INTERKSI SOSIAL ANAK USIA 5-6 TAHUN. Jurnal PAUD Teratai, 182-186.


Full Text: PDF

DOI: 10.30595/jkp.v18i1.20661

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN: 2807-1379