PENGARUH MASA KERJA DAN MOTIVASI KERJA TERHADAP KINERJA GURU SEKOLAH DASAR DI DESA SAMUDRA DAN SAMUDRA KULON
DOI:
https://doi.org/10.30595/dinamika.v11i1.5980Keywords:
masa kerja, motivasi, Guru SDAbstract
This research aims to identify: 1) the influence of working time on teacherperformance, 2) the influence of motivation on teacher performance, and 3) the
influence of working time and motivation on performance of elementary school teachers
in the villages of Samudra and Samudra Kulon. This research is ex-post facto looking
for causal relationships, to reveal facts based on measurements of symptoms that have
occurred in each respondent. Determination of the sample in this study is a saturated
sample, where all members of the population become the object of research. Total
population is 50 people. The analysis carried out was a simple and multiple correlation
analysis and regression analysis. Respondents in this research have a working time of 2
to 32 years. The results of this research are (1) there is a negative influence on the
working time variable on teacher performance; (2) there is a positive influence on the
motivation variable on teacher performance; and (3) there is a positive influence on
working time and motivation on performance. The effective contribution of working time
and motivation to performance are 8.9% and 18%, respectively. The relative
contribution of working time and motivation to performance are 33% and 67%,
respectively.
References
Ahmadiansah, Reza. 2016. Pengaruh Motivasi Kerja Dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Guru SMK Muhammadiyah Salatiga. Interdisciplinary Journal of Communication 1(2):223-236.
Ansofino. 2016. Buku Ajar Ekonometrika. Yogyakarta: Penerbit Deepublish.
Arikunto, Suharsimi. 2013. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Penerbit Rineka Cipta.
Busro, Muhammad. 2018. Teori-teori Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Penerbit Prenadamedia Group.
Fattah, Hussein. 2017. Kepuasan Kerja dan Kinerja Pegawai: Budaya Organisasi, Perilaku Pemimpin dan Efikasi Diri. Yogyakarta: Penerbit Elmatera.
Ghozali, Imam. 2013. Analisis Multivariate dengan Program SPSS. Semarang: BP Undip.
Hamali, Arif Yusuf. 2019. Pemahaman Praktis Administrasi Organisasi, dan Manajemen : Strategi Mengelola Kelangsungan Hidup Organisasi. Jakarta: Penerbit Prenamedia Group
Ismanto. 2007. Pengaruh Tingkat Pendidikan dan Masa Kerja Terhadap Kompetensi Pedagogik Guru Madrasah Aliyah (MA) di Kudus. Tesis. Program Pascasarjana Universitas Negeri Semarang. Semarang.
Isroni. 2009. Hubungan Motivasi Kerja, Masa Kerja, dan Kesejahteraan Guru dengan Profesionalisme Guru Sekolah Dasar Negeri di Kecamatan Grabag Kabupaten Magelang. Tesis. Program Pascasarjan Universitas Sebelas Maret. Surakarta.
Kementerian Pendidikan Nasional. 2011. Pedoman Pelaksanaan Penilaian Kinerja Guru (PK Guru). Jakarta: Dirjen PMPTK
Kurniawati, Irma Dwi. 2014. Masa Kerja Dengan Jobengagement Pada Karyawan. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan 2(2): 311-324.
Kurniawan, Albert. 2010. Belajar Mudah SPSS untuk Pemula. Yogyakarta: Penerbit Media Kom.
Made Rida, Nyoman Dantes, Kadek Rihendra Dantes. 2013. Hubungan Motivasi Kerja, Masa Kerja dan Kesejahteraan Guru Terhadap Profesionalisme Guru Sekolah Dasar Negeri di Gugus II Kecamatan Sukasada. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Volume 3 Tahun 2013.
Mangkunegara, Anwar Prabu. 2010. Evaluasi Kinerja SDM. Bandung: Penerbit PT Refika Aditama.
Murwati, Hesti. 2013. Pengaruh Sertifikasi Profesi Guru Terhadap Motivasi Kerja dan Kinerja Guru di SMK Negeri se-Surakarta. Jurnal Pendidikan Bisnis dan Ekonomi (BISE)1(1):12-21.
Nawari. 2010. Analisis Regresi dengan MS Excell dan SPSS 17. Jakarta: Penerbit PT Elex Media Komputindo.
Permendikbud Nomor 15 tahun 2018 Tentang Pemenuhan Beban Kerja Guru, Kepala Sekolah, dan Pengawas Sekolah. 2 Mei 2018. Jakarta.
Permendiknas Nomor 16 Tahun 2007 Tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru. 4 Mei 2007. Jakarta.
Pianda, Didi. 2018. Kinerja Guru: Kompetensi Guru, Motivasi Kerja, dan Kepemimpinan Kepala sekolah. Sukabumi: Penerbit CV Jejak.
Purnaya, I Gusti Ketut. 2016. Manajemen Sumber Daya Manusia. Yogyakarta: Penerbit Andi.
Rahardja, Alice Tjandralila. 2004. Hubungan Antara Komunikasi antar Pribadi Guru dan Motivasi Kerja Guru dengan Kinerja Guru SMUK BPK Penabur Jakarta. Jurnal Pendidikan Penabur - No.03 / Th.III / Desember 2004 (hal. 1-21).
Riduwan. 2008. Metode dan Teknik Menyusun Tesis. Bandung: Penerbit Alfabeta.
Robbins, Stephen P & Judge, Timothy A. 2008. Perilaku Organisasi oleh Diana Angelica, dkk. Jakarta: Penerbit Salemba Empat.
Rusydiati. 2017. Kepuasan Kerja Guru Terhadap Prestasi Kerja Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Madrasah. Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan 11(1): 45-54.
Santoso, Singgih. 2010. Statistik Multivariat. Jakarta: Penerbit PT Elex Media Komputindo.
Sarmanu. 2017. Dasar Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan Statistika. Surabaya: Penerbit Airlangga University Press.
Sarwono, Jonathan. 2011. Mixed Methods: Cara Menggabung Riset Kuantitatif dan Riset Kualitatif Secara Benar. Jakarta: Penerbit PT Elex Media Komputindo.
Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.
Suryono, Agus. 2011. Manajemen Sumber Daya Manusia : Etika dan Standar Profesional Sektor Publik. Malang: Penerbit Universitas Brawijaya Press.
Suteja, Jaja. 2019. Etika Profesi Keguruan. Yogyakarta: Penerbit Deepublish (Grup Penerbitan CV Budi Utama)
Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. 30 Desember 2005. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2005 Nomor 157. Jakarta.
Triyanto, Rif’ati Dina Handayani. 2016. Teacher Motivation Based on Gender, Tenure and Level of Education. The New Educational review. DOI: 10.15804/tner.2016.45.3.16
Tulus M.A. 1992. Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Penerbit Gramedia Pustaka Utama
Uno, Hamzah B. 2009. Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: Penerbit PT Bumi Aksara.
Uno, Hamzah B. 2014. Teori Kinerja dan Pengukurannya. Jakarta: Penerbit PT Bumi Aksara.
Winardi, J. 2004. Motivasi dan Pemotivasian dalam Manajemen. Jakarta: Penerbit PT Raja Grafindo Persada
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Dinamika Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.